0

4 אפריל 2017

המפיק הניו-יורקי מייקל גולדווסר על הקשר בין רדיוהד לקנאביס – ואיך התחברו מעריצי הארט-רוק

image

לקראת ההופעה הקרובה של רדיוהד ב-19.7 בתל אביב, המפיק הניו-יורקי מייקל גולדווסר, יוצר הפרויקט Radiodread מדבר על הקשר בין רדיוהד וקנאביס, ואיך הפרויקטים שלו איחדו את מעריצי הארט-רוק והרגאיי. 

אין הרבה סוגי מוזיקה והרכבים שמעוררים דיון מאשר מוזיקת הרגאיי, שהיא הקצב המוזיקלי מהקריביים, ומרדיוהד – אחד מהרכבי הארט-רוק המצליחים בכל הזמנים. יש כאלו שלא מתחברים לקצב הרפטטיבי, והפשוט של הרגאיי, ויש גם את אלו שפחות מתחברים לסולן רדיוהד, תום יורק. אבל יש סיבה לאדיקותם הפנטית של מעריצי הרגאיי ורדיוהד, ולפעמים כל מה שנדרש כדי להסביר את המשיכה הוא שילוב משובח של שני הטעמים.

השנה צויין עשור ליציאתו של 'רדיודרד' – אלבום עיבודי הרגאיי ל-‘OK Computer’ המופתי של רדיוהד, כפי שבוצע על-ידי הרכב הרגאיי Easy Star All-Stars ומפיקם מייקל גולדווסר.

בשיתוף אמנים כגון 'Toots and the Maytals', 'Citizen Cope' ו'פרנקי פול', 'רדיודרד' חוזר לחנויות בהוצאה מחודשת לכבוד חגיגות העשור בתצורות תקליט, דיסק והורדה דיגיטלית, בשילוב סיבוב הופעות של ההרכב המקורי. בנוסף, יצאה גרסת כיסוי חדשה לחלוטין לשיר “High and Dry” מאלבומם השני של רדיוהד, ‘The Bends’, שהוקלטה ע"י אמן הרגאיי מורגן הריטג’.

‘OK Computer’ מוערך עד היום כאבן דרך בעולם המוזיקה של סוף שנות התשעים, ונראה שהאלבום הצליח לייצג דור שלם כמו שעשו אלבומי מופת אחרים, כמו ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ של הביטלס, ‘Dark Side of the Moon’ של פינק פלויד או ‘Thriller’ של מייקל ג'קסון.

מעמדו זה של האלבום הוא שמשך את המפיק הוותיק מייקל גולדווסר, היוצר גרסאות כיסוי מצליחות לאלבומים דרך הלייבל הניו-יורקי שלו – Easy Star.

וזה מה שאומר גולדווסר בראיון שנערך עמו לכבוד עשור ליציאתו של 'רדיודרד', על מוזיקה קריבית בימינו, ועל ליגליזציה

אחרי עשר שנים – יש הצלחה ל'רדיודרד'?

'רדיודרד' הצליח ביותר. זה אלבום הכיסויים השני הכי מצליח שהוצאנו. עבורי, מבחינה אמנותית ואם שמים בצד את נתוני המכירות – אני שמח מאוד מאיך שיצא האלבום.

האלבום לא היה גדול כמו 'Dub Side of the Moon' (אלבום הכיסויים לפינק פלויד שהפיק גולדווסר בשנת 2003). זה תמיד יהיה שיא הקריירה שלנו והאלבום הכי פופולרי שהוצאנו, וזה בסדר גמור. זה הכניס המון אנשים לסצינת הרגאיי ול-Easy Star. הרבה אנשים יגידו, "אני שונא רגאיי", אבל הם שומעים את ’Dub Side of the Moon’  ואומרים, "טוב אולי אני לא שונא רגאיי", ולמעשה הם הופכים לחובבי רגאיי.

אתה זוכר את התקופה של לפני עשר שנים כאילו קרתה אתמול?

באמת מרגיש מוזר שעברו עשר שנים. 'רדיודרד' היה אתגר מדהים בשבילי. כל מה שאני יודע על רדיוהד למדתי בזמן שניתחתי את האלבום. ‘OK Computer’ הוא אלבום די מורכב. הקצב שלו משתנה ללא הרף, ולהעביר את זה למקצב רגאיי היה אתגר לא קטן.

המילים של תום יורק קצת מעופפות, אבל אחת הסיבות להצלחה של רדיודרד הייתה שהוא עדיין כותב על נושאים שהם בסופו של דבר מאוד אוניברסליים. אני חושב שאנשים יכולים להתחבר למילים שלו ברמה גבוהה, אפילו אם הם לא מבינים את הדקויות.

MichaelGoldwasser

'רדיודרד' היווה את הפעם הראשונה בה הרבה אנשים שמעו לראשונה את מילותיו של תום יורק בבהירות וגם הבינו מה הוא אומר.

אתה לא האדם הראשון שאומר את זה (צוחק).

הצלחתם להביא את Toots and Maytals האגדיים לכסות את Let Down”. האם רדיוהד אהבו את האלבום?

אני יודע שג'וני גרינווד (גיטריסט רדיוהד) הוא מעריץ רגאיי מושבע. אחרי שסיימנו את האלבום שלחנו להם אותו, וגילינו שתום הזכיר זאת על הבמה בהופעה בפילדלפיה, וזה אדיר כי בדרך כלל הוא לא מדבר כל כך בזמן הופעה. זה שהוא החליט לדבר על האלבום שלנו, זה הרגיש ממש טוב. התברר לנו שכל חברי הלהקה אמרו שהם נהנו מאוד מהאלבום.

עיבדת את פינק פלויד, רדיוהד, הביטלס ומייקל ג'קסון. אצל מי היה המעבר החלק ביותר לרגאיי?

לכל אחד מהם היו האתגרים שלו. אחרי שעשיתי את ‘Dub Side of the Moon’  ואת 'רדיודרד', אני מרגיש שאני יכול לעבד כל דבר לגרסת רגאיי שתעבוד טוב.

בתור חובב רגאיי מושבע, מה אתה חושב על עתידו של הז'אנר במוזיקה המודרנית?

מדהים בשבילי שדרייק, ריהאנה וג'סטין ביבר משתמשים בשיריהם במקצבי דאנסהול משנות התשעים – אבל הם לא קוראים לזה דאנסהול או רגאיי, הם קוראים לזה טרופיקל האוס. זה קצת מעליב לאנשים שיצרו את המקצבים הללו מלכתחילה, אבל אותי זה מצחיק.

אני מאמין שהרגאיי נמצא במגמת עלייה, מאחר וקהלים צעירים יותר ויותר נסחפים לתוך זה ואני חושב שילדים הם העתיד.

הרגאיי עבר תהליך של מיתוג מחודש למען המיינסטרים – ילדיו של בוב מארלי מוכרים קנאביס תחת המותג Marley Natural, ליגליזציה פושטת בארצות הברית – עשורים אחרי שהרסטפאריז המליצו על כך. איך זה מרגיש בשביל מפיק רגאיי משופשף? אתה מגלגל את עיניך?

לפעמים אני חייב לגלגל את עיניי. בוודאי שיש לי כבוד ענק לכל הרסטפאריז שאני מכיר, המתייחסים לעישון כאל משהו קדוש. אבל אני ממש צוחק כשאני הולך לדוגמא לפסטיבל רוטס בקליפורניה ורואה ילדים צעירים ויפים מנסים לעשן קילו עשב ביום.

איזה מקום יש לקנאביס ביצירה של Easy Star, אם בכלל?

מאחר ואנו מופיעים בכל מקום, אני לא רוצה לתת לרשויות מקומיות סיבה לחשוד באחד מחברי ההרכב. אבל מבחינה פילוסופית אנחנו בעד לגליזציה ובעד שימוש.

מקור

שיתוף הכתבה במייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


CAPTCHA Image

Reload Image