ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

חלבון המפ – תוסף תזונה מושלם לספורטאים

שתפו את החברים

חלבון המפ הוא אחד מסוגי החלבון הטובים ביותר עבור מי שחפץ לשמור על מצב גופני מצוין ורמות אנרגיה גבוהות לאורך זמן. כמקור נפלא לחלבון מלא, סיבים תזונתיים וחומצות שומן חיוניות לגוף, המפ תופס את מקומו המכובד כ”תוסף על”, העוזר להפחית…

חלבון המפ הוא אחד מסוגי החלבון הטובים ביותר עבור מי שחפץ לשמור על מצב גופני מצוין ורמות אנרגיה גבוהות לאורך זמן. כמקור נפלא לחלבון מלא, סיבים תזונתיים וחומצות שומן חיוניות לגוף, המפ תופס את מקומו המכובד כ”תוסף על”, העוזר להפחית תהליכים דלקתיים בגוף, מהווה תחליף יעיל למי גבינה ומתאים גם לספורטאים צמחונים, טבעונים ורגישים ללקטוז ולגלוטן.

עיסוק קבוע ויומי בספורט הוא דרך מעולה לשמור על הבריאות ולשפר את אורח החיים, ולאו דווקא רק באופן פיזי, אלא גם מבחינה מנטלית. אין כמו ריצה, הליכה נעימה בפארק או מדיטציה, בכדי להרגיע רמות לחץ גבוהות ולנקות את המחשבות.

אימון גופני הוא גם דרך מעולה לדרבן את עצמך לפעולה בתחומים נוספים בחיים, הוא עוזר מאוד למאזן לחץ דם ורמות סוכר בגוף ומשפר את איכות השינה והחיים ככלל. 

כל מפתחי הגוף חיים שגרת אימונים אינטנסיבית המחייבת דיאטה עתירת חלבונים, המכילה כמויות גבוהות של חלבון מאלה שצורך כמעט כל אתלט ממוצע. אין זה אומר ארוחה גדולה עשירה בביצים או בבשר, משום שלשם כך הומצאו אבקות החלבון – המאפשרות לצרוך כמות גדולה של חלבון בדרך קלה יותר.

חלבון מן החי

רוב מפתחי הגוף צורכים חלבונים מן החי, בעיקר חלבון מי גבינה, אך כיום האפשרויות הן רבות, וניתן להגיע ללא חשש לאותה התוצאה באמצעות חלבונים ממקור צמחי, כמו לדוגמא חלבון ההמפ. מעבר לכך שחלבונים ממקור צמחי מספקים חלופה לא פחות טובה למפתחי הגוף והשרירים, גם ספורטאים צמחונים, טבעונים וכאלו הרגישים לסוגים אחרים של חלבון – יוכלו לצרוך חלבון המפ ללא חשש. 

המפ (בעברית קנבוס) הוא הכינוי לקנאביס המשמש לצרכים תעשייתיים, לא ניתן לצרוך אותו והוא אינו בעל השפעה פסיכואקטיבית. הקנבוס הוא בן דוד רחוק של צמח הקנאביס, אך שונה ממנו במבנהו הגנטי.

לפי הערכות ומחקרים ניתן לייצר מהמפ למעלה מ-25,000 מוצרים שונים והוא משמש חומר גלם יעיל, חזק ואיכותי בתעשיות כמו: בטון, דלק, נייר ופלסטיק. לאחר מספר עשורים בהם סבל מיחסי ציבור גרועים שמיתגו אותו כסם מסוכן וממכר, תוך התעלמות מוחלטת מתכולה גבוהה של וויטמינים, חומצות שומן חיוניות וחלבונים בעלי יתרונות תזונתיים ובריאותיים, זוכה ההמפ כיום לפופולאריות המגיעה לו גם כמזון בריאות ותוסף תזונה מצוין. 

אבקת חלבון ההמפ

חלבון ההמפ (Hemp Protein) מופק מזרעי צמח ההמפ, הנקראים גם לבבות המפ (Hemp Hearts). מדובר בזרעים קטנים, בגוון חום – ירוק ובעלי טעם אגוזי עדין. את הזרעים ניתן למצות לשמן זרעי המפ, עשיר בערכים תזונתיים ייחודיים, ומה שנשאר לאחר הוצאת השמן אפשר לטחון לאבקה מצוינת שעשירה בסיבים וחלבון בריא. 

אבקת חלבון ההמפ היא תוצר משנה של תהליך מיצוי שמן זרעי ההמפ בכבישה קרה. לאחר מיצוי השמן הזרעים השטוחים והמיובשים מכונים “עוגות” המפ (Hemp Cakes), העוגות עוברות תהליך טחינה המשאיר בסופו אבקה עדינה ועתירת חלבון. ריכוז החלבון שמכיל קמח ההמפ מגיע עד ל-33% בעוד שהריכוז באבקת חלבון המפ מטפס עד ל- 50% חלבון.

הקפדה על תזונה נכונה מונעת פציעות ספורט

לאחר פעילות גופנית מאומצת, צריך להחזיר לגוף את כל מה שאיבד על מנת לעזור לו לשקם את את הרקמות והשרירים לקראת הפעילות הבאה. אין זה חשוב אם אתה ספורטאי חובב או מקצועי, ללא הקפדה על התאוששות גופנית ומילוי המצברים לאחר מאמץ, הביצועים נפגמים  והסיכוי לפציעות ספורט עולה.

במהלך ההתאוששות הגוף מתקן את הנזקים שהתרחשו ברקמות השונות במהלך הפעילות הגופנית. לאחר הפעילות הגופנית חלים בגוף תהליכים מורכבים, וחשוב במיוחד להתמקד בשחזור רמות הגליקוגן (Glycogen) בשרירים, העשרת הגוף במינרלים ונוזלים שאבדו במהלך ההזעה וחידוש מלאי החלבונים הדרוש להתפתחות וגדילה של השריר.

זרעי ההמפ הם מקור טהור של חלבון מושלם, כאשר בניגוד לחלבון מן החי אינו דורש בישול או חימום לטמפרטורות גבוהות, שהורגות את החיידקים, אך גם את המרכיבים התזונתיים החיוניים. החלבון, שמהווה כ-35% מן הזרע, הוא חלבון פשוט לעיכול.

65% מהחלבונים הקיימים בזרע ההמפ מורכבים בחלקם או בשלמותם מהחלבון הבסיסי אדיסטין (Edistin), הקיים כאן בריכוז הגבוה ביותר שנמצא עד כה ממקור צמחי. זהו חלבון שזהה במבנהו לחלבון גלובולין שמיוצר בגוף האדם ונמצא בתאי הפלזמה בדם, ותפקידו לעודד ייצור נוגדנים שחיוניים לתפקוד תקין של מערכת החיסון.

חלבון המפ - מסייע לפציעות ספורט

מלבד חלבון האדיסטין, מכיל זרע הקנבוס גם 35% אלבומין (Albumin), שהוא צורת חלבון נוספת הנחשבת קלה ויעילה מאוד לעיכול. זהו חלבון שמוגדר כהיפואלרגני וזהה לתצורת החלבון שנמצאת בחלבון ביצה.

תהליך העיכול הופך את החלבון שבזרעי ההמפ לחומצות אמינו (Amino Acid), שהן אבני הבסיס שמרכיבות ובונות את רקמות הגוף. חלבון ההמפ מכיל את כל 20 חומצות האמינו המוכרות לרפואה, כולל את 9 חומצות האמינו החיוניות, אותן הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו.

חומצות האמינו שמכיל חלבון ההמפ תורמות למילוי והשלמה של האנזימים, הנוגדנים ורכיבים מבניים של רקמות, הורמונים וחלבונים, שאבדו במהלך הפעילות הגופנית. חלבון המפ הוא גם מקור איכותי לחומצות האמינו אריגינין (Arginine) והיסטידין (Histidine), שהכרחיות לתהליך גדילה והתפתחות תקין, וכן לחומצות אמינו מסועפות שרשרת (branch-chained amino acids), הדרושות לשיקום ולצמיחה של שרירים ורקמות גוף רזות ונקיות משומן.

חלבון המפ מכיל בתוכו מאגר איכותי ביותר של חומצות שומן חיוניות (Essential fatty acid), הכוללות את החומצות מסוג אומגה 3 ואומגה 6, ביחס האופטימלי לצרכי גוף האדם. לחומצות השומן החיוניות תפקיד חשוב בבנייה התקינה של רקמות הגוף, התפתחות התאים, השרירים ומערכת העצבים. הן מהחשובות במרכיבי השומנים בגופם של כלל היצורים החיים, מהוות את המרכיב העיקרי של הפוֹספוֹלִיפִּידִים (Phospholipid), חומר הבניין העיקרי של דפנות התאים, ומפקחות על חדירות התא- כלומר, מאפשרות מעבר חומרים חשובים להזנת התא ומונעות כניסה של חומרים מזיקים.

הגוף מייצר בעצמו את מרבית חומצות השומן, מלבד שתי קבוצות, אומגה 3 ואומגה 6. חומצות אלה הכרחיות לתפקוד התקין, והגוף חייב לקבלן מהמזון (לדוגמא- זרעי פשתן ודגים). מרבית המזונות מהם בני האדם מקבלים את חומצות השומן החיוניות עשירים באחת מן החומצות, בניגוד לשמן ההמפ שמכיל גם אומגה 3 וגם אומגה 6 בריכוזים אופטימליים.

מחקרים שנערכו עד היום הראו כי יחס תקין בין חומצות שומן אומגה 3 ו-6 בגוף יכול בטווח הארוך למנוע התפתחות מחלות לב, סרטן, אסטמה ועוד. בזרעי ההמפ היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 הינו 3.38/1, הוא היחס המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בכדי לשמור מצב בריאות אופטימלי.

בנוסף לחומצות אלו, בזרע ההמפ קיימות גם חומצות שומן גמא-לינולאיות (GLA). חומצות אלו נמצאו עד היום כמכילות סגולות אנטי דלקתיות, בעלות יכולות לחיזוק דפנות התאים בגוף, וכתורמות לתפקוד התקין של הלב, הסדרת לחץ הדם, קרישיות הדם, ויסות המערכת החיסונית ומעגל השינה.

חלבון המפ מסייע לבעיות עיכול

כמו כן, חלבון ההמפ מכיל רמות גבוהות של סיבים מסיסים, המהווים מקור מצוין לחיידקים טובים, משפרים את תפקוד המעיים ומפחיתים את רמות הסוכר בדם. סיבים אלו מזרזים את תהליך התרוקנות המעיים ומקלים על תחושת עצירות, ובנוסף הם סופחים נוזלים ומתנפחים בתוך הקיבה, וכתוצאה מכך משרים תחושת שובע במהירות ולאורך זמן.

סיבים בלתי מסיסים, הקיימים גם הם בצמח ההמפ, משפרים את תפקוד מערכת העיכול, עוזרים לאוכל ולפסולת לעבור מן הקיבה למעיים ואל מחוץ לגוף ומקלים על מקרים של טחורים.

סיבים אלו מסייעים לסיבים המסיסים בעת הפחתת רמות הסוכר בדם ועוזרים לשמור על תפריט דל באנרגיה, כיוון שהם משרים תחושת שובע ואינם מכילים כל ערך קלורי. ספורטאים הצורכים חלבון המופק מצמח ההמפ מעשירים את גופם, בנוסף לחלבונים ולשומנים האיכותיים, גם בכמות נכבדת של וויטמינים, אנטיאוקסידנטים, מינרלים וכלורופילים.

חלבון המפ VS. חלבון מי גבינה

מפתחי גוף (Bodybuilders) צורכים ביום כ-1.5 עד 2 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף. על האדם הממוצע להקפיד על צריכת חלבון יומיומית המהווה 12%-15% מכלל צריכת הקלוריות שלו, בשעה שעל מפתחי גוף וספורטאים מקצועיים לצרוך 15%-18% מהצריכה היומית.

למרות שניתן לספוג את כמות החלבון הרצויה, באמצעות צריכת מזון עתיר בחלבונים כמו: שעועית, ביצים, גבינה, דגים, בשר וסויה, רבים מהמתאמנים באופן קבוע, מעדיפים לצרוך שייק חלבונים (Protein Shake), שמהווה מקור חלבון איכות נוח לצריכה, לספיגה בגוף ולעיכול.

שייק חלבון המפ

השוואת חלבון המופק מהמפ לחלבון מי גבינה (whey protein) מעלה תוצאות מעניינות מאוד. בבחינה שטחית נראה כי החלבון מן החי מנצח בכל הפרמטרים, עם תכולת חלבון גבוהה ביותר, הכוללת חומצות אמינו המצויות בזרע ההמפ בכמות נמוכה למדי כמו ליזין (lysine),טריפטופאן (tryptophan) ולאוצין (leucine) להן תפקיד הכרחי בבניית השרירים. אבקת החלבון מכילה אחוז קטן של פחמימות וערך קלורי נמוך יותר.

בבחינה מעמיקה יותר של הערכים התזונתיים של שני סוגי החלבון, נראה כי חלבון מי גבינה כתוצר לוואי של תעשיית הגבינה, עובר סדרה של תהליכים מכניים וכימיים על מנת להפרידו מן החלב. בעת תהליך הפרדת החלבון, מסננים את התמיסה בכדי להוציא את הלקטוז מתוכה, אך שרידים שלו יכולים להימצא באבקת החלבון ואנשים שאלרגיים ללקטוז עלולים לסבול מהפרעות עיכול ואלרגיה קשות.

סיבה נוספת, שעשויה למנוע מרבים לצרוך חלבון מי גבינה, היא העובדה הבעייתית כי בכדי להשיג אבקת חלבון בריכוז של 99% (ולעיתים אף יותר), נעשה בתהליך ההפרדה שימוש בכימיקלים שונים, בין הפופולאריים נמצא הכימיקל הקסאן (Hexane), שמסייע להגיע למקסימום חלבון טהור.

הבעיה הגדולה היא שלצרכנים אין דרך לדעת מה התהליך הספציפי שנעשה בכדי להפריד את החלבון, ובעת שהם מעוניינים לחזק את גופם הם גם מכניסים לתוכו את הכימיקל בלית ברירה.

חלבון המפ - חלבון לספורטאים

כמו כן, בעוד חלבון ההמפ מכיל את כל 20 חומצות האמינו החיוניות, בחלבון מי גבינה נעשה פעמים רבות שימוש בחלבוני מילוי וחומצות אמינו לא חיוניות, כמו L-Glycine ו- L-Taurine, מדובר בחלבונים שגוף האדם לא מסוגל לעכל ולספוג, או שאינם בעלי ערך תזונתי.

לכן בבדיקת החלבון המופק ממי גבינה נראה תכולת חלבון גבוהה יותר, אך כצפוי חלק גדול מהחלבונים יהיו חלבונים ריקים וחסרי כל ערך תזונתי לגוף. ספורטאים הצורכים תוספי חלבונים באופן קבוע, חייבים לעשות את המחקר הראוי ולקרוא את התווית שעל האריזה בתשומת לב יתרה, בכדי שלא יגיעו למצב שהם מבצעים שגרת אימונים תובענית מבלי להעניק לגוף מספיק חלבון מלא החשוב מאוד להתפתחותו.

לסיכום, למרות שחלבון ההמפ דל בחומצת האמינו החשובה לבניית השרירים לאוצין, ומפתחי שרירים רבים עשויים להימנע ממנו בשל כך, עבור טבעונים וצמחונים שלא מעוניינים לצרוך חלבונים מן החי הוא עשוי להיות הפתרון האידיאלי. לעומתו, מקורות חלבון צמחיים אחרים, כמו סויה, עלולים לגרום לבעיות עיכול לא נעימות כלל, כיוון שסויה מכילה מעכב אנזים שמקשה על העיכול ויכול ליצור גזים, נפיחות וכאבי בטן ועוד שלל תופעות לא נעימות במיוחד באזור הבטן.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

Font Resize
Contrast