ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

על שינה וקנאביס: 10 דברים שחשוב לדעת

שתפו את החברים

קנאביס הוא פתרון יעיל לשיפור השינה, ולכן צרכנים רבים בוחרים לשמור כמה פרחים קרוב למיטה. עם זאת, על אף שמרבית הצרכנים מודעים לסגולות הרבות של הקנאביס, הם לעיתים אינם מודעים לתהליכים ולאופן ההשפעה של הקנאביס על השינה שלנו. הנה מספר…

קנאביס הוא פתרון יעיל לשיפור השינה, ולכן צרכנים רבים בוחרים לשמור כמה פרחים קרוב למיטה. עם זאת, על אף שמרבית הצרכנים מודעים לסגולות הרבות של הקנאביס, הם לעיתים אינם מודעים לתהליכים ולאופן ההשפעה של הקנאביס על השינה שלנו. הנה מספר עובדות חשובות שיש לדעת כאשר בוחרים לשלב קנאביס עם שגרת השינה:

טיפול בנדודי שינה באמצעות קנאביס הוכיח את עצמו לא פעם בתור טיפול יעיל ביותר, ואפילו אנשים הסובלים מאינסומניה עיקשת במיוחד מצליחים למצוא את נתיב הבריחה אל עולם החלומות לאחר כמה שאכטות קלילות.

למרות שלכאורה מדובר ב”פתרון קסם” מהיר, בפועל מערכת היחסים בין קנאביס לשינה היא מורכבת יותר ממה שנדמה, ויש מספר עובדות מעניינות שרצוי לקחת בחשבון כדי להפוך את הטיפול ליותר אפקטיבי.

שאכטה ולישון – 10 דברים שמומלץ לדעת על שילוב בין שינה לקנאביס

לדוגמה, ידעתם שפרחי קנאביס מיובשים ובוגרים מרדימים יותר מפרחי קנאביס טריים? והאם ידעתם שמריחואנה מעכבת חלומות? ובכן, התכוננו ללמוד דבר או שניים על האופן בו הקנאביס יכול לסייע לשנת היופי שלכם.

1. CBD ו-THC משפיעים על שינה באופן שונה

רובכם ודאי יודעים שיש מגוון רחב של זני קנאביס שונים שמכילים ריכוזים שונים של חומרים פעילים. חלקם מכילים יותר THC (ממסטלים יותר), חלקם מכילים יותר CBD (ממסטלים פחות), וחלקם מכילים בערך את אותו יחס ללא קנאבינואיד דומיננטי.

חשוב לציין כי מרבית המחקרים העוסקים בקנאביס ושינה, בוצעו באמצעות זנים המכילים כמות גבוהה יותר של THC, שכן הסוג השני נחשב קשה יותר להשגה בחלקים מסוימים בארה”ב.

THC מול CBD - שמיים וארץ בהשפעה על שינה
THC מול CBD – שמיים וארץ בהשפעה על שינה

אז כיצד זנים המכילים יותר CBD משפיעים על איכות השינה שלנו? מחקר שנערך בשנת 2006 בדק את ההשפעות של CBD על בעלי חיים שונים בחושך ובאור, ומצא כי הקנבינואיד הלא פסיכואקטיבי הגביר את הערנות בסביבה מוארת ולא השפיע עליה בחשיכה.

לסיכום, מחברי המחקר הגיעו למסקנה כי CBD עשוי לסייע מעט בשיפור השינה בקרב אנשים בעלי נטייה קלה להירדמות וישנוניות, או לסייע בהירדמות בשנת צהריים לאחר שנת לילה לא מספקת, אך הוא אינו משפיע לחיוב בצורה מוחלטת כמו THC בעל ההשפעה הפסיכואקטיבית.

2. זני אינדיקה יעילים יותר לשיפור השינה

הדעה הרווחת טוענת כי זני אינדיקה יותר “מפילים” ומסייעים להירדמות, בעוד שזני הסאטיבה ידועים כמרוממים וממריצים. מרבית הזנים הניתנים למטופלי קנאביס שסובלים מחוסר שינה כתוצאה מבעיה רפואית כלשהי, הם זני אינדיקה.

על אף שמחקרים כימיים עדיין לא ידעו להסביר בדיוק מדוע זני אינדיקה נחשבים לעזרי שינה טובים יותר, פותחו כמה תיאוריות לפיהן הדבר קשור לריכוז הטרפנים. כלומר, תרכובות ארומטיות הייחודיות לכל זן. במילים אחרות, אינדיקה עשויה להכיל יותר טרפנים מרגיעים ומרדימים, כמו למשל מירצין מאשר בת דודתה הסאטיבה.

3. תרופות טבעיות וצמחי מרפא עוזרים למקסם את ההשפעה

קנאביס זו דרך מצוינת להכין את עצמך לשינה, אבל בשילוב עם עזרי שינה טבעיים נוספים ניתן להפוך את הלילה לאפילו יותר רגוע. טרפנים אחרים הם סינרגיסטיים מאוד עם CBN. חלקם מצויים בצמח הקנאביס, וחלקם מצויים בצמחים אחרים כמו קמומיל או לבנדר.

תרופות שינה טבעיות - מסייע לשיפור וזירוז התהליך
תרופות שינה טבעיות – מסייע לשיפור וזירוז התהליך

כמובן שבקנאביס קיים ריכוז טרפנים גבוה בהרבה, אבל שילובו עם צמחי מרפא נוספים ישפר את יעילות הצמח על השינה. אז בפעם הבאה שבא לכם פייסל לפני השינה, תשקלו לשלב אותו עם כוס תה קמומיל או אמבטיית שמן לבנדר.

4. ככל שהקנאביס פחות טרי, ככה הוא מרדים יותר

אמיתי לגמרי. כאשר THC מתיישן עם הזמן, הוא משנה את התרכובות הקיימות בו וממיר את חלקן לקנבינואיד נקרא CBN. קנאבינואיד זה הנו בעל השפעה פסיכואקטיבית חזקה על סך הפסיכדלית, ולכן הוא מרדים פי חמישה יותר מ-THC.

בעוד שהתרכובת d9-THC משתנה דרך איזומריזציה (התיישנות) או חמצון, רק חלק קטן ממנה הופך ל-CBN. כתוצאה מכך, קצת קשה להשיג כמות גדולה מהתרכובת. עם זאת, מומלץ להשתמש בקנאביס ישן לצורכי שינה (כמובן שחשוב להקפיד שהוא אינו מכיל עובש).

5. קנאביס מרגיע את הגוף והנפש לקראת שינה

בהתחשב בעובדה שהוא מדכא מתח ומרגיע את הגוף, זה לא אמור להפתיע שלקנאביס יש גם סגולות מאלחשות ומרגיעות. במיוחד כאשר מדובר בטיפול בכאב, נדודי שינה, תסמונת פוסט טראומטית (PTSD), טרשת נפוצה או מצבים פיזיולוגיים ונפשיים אחרים אשר מפריעים לנו להירדם.

שינה רגועה זאת שינה טובה
שינה רגועה זאת שינה טובה

הקנאביס מקל על הסימפטומים של מחלות אלו ועוזר לגוף להיכנס למצב של מנוחה. ראוי לציין כי מאכלי קנאביס משפיעים לאחר זמן ממושך ביחס לעישון או אידוי, אך השפעתם חזקה יותר והם לעיתים מעניקים שינה ארוכה ומספקת יותר.

6. עישון לפני השינה עשוי לגרום לתחושת “האנגאובר”

שמתם לב שאתם מרגישים טיפה מטושטשים בבוקר אחרי שעישנתם? קנאביס יכול לגרום למעין תחושה של “האנגאובר”, אבל אל חשש – אתם לא הולכים להיות כפופים מעל האסלה ולסבול מכאבי ראש קודחים, אבל אתם כן עלולים להרגיש טיפה מיובשים, מעורפלים או רדומים בבוקר למחרת.

הדרך הטובה ביותר להימנע מבוקר רע היא לצרוך קנאביס נקי ובדוק, לשתות הרבה מים, לאכול מזונות בריאים ולהימנע מעישון יתר. ניתן להתמודד עם התחושה כמו שמתמודדים עם כל האנגאובר – מים, פעילות גופנית, ויטמינים ומקלחת טובה.

7. קנאביס מונע חלומות ומקצר את שלב ה-REM בשינה

דבר אחד שאתם עלולים להתגעגע אליו אם תחליטו לצרוך קנאביס באופן קבוע לפני השינה, הוא חלומות. החלומות מתרחשים במהלך השלב האחרון של מחזור השינה, הנקרא שנת REM (ריצוד עיניים מהיר).

יותר קנאביס - פחות חלומות
יותר קנאביס – פחות חלומות

הוכח כי צריכת קנאביס טרם השינה מפחיתה את הזמן המושקע בשלב ה-REM. כלומר, סביר להניח שלא תחוו הרבה חלומות ארוכים או שלפחות לא תזכרו אותם.

עם זאת, הפסקת השימוש בקנאביס לטווח ארוך עשויה להוביל ל’ריבאונד REM‘. מצב בו החלומות כה מוחשיים ועמוקים עד שחלק מהצרכנים מספרים כי ניתן להאמין שהם קרו במציאות. 

8. קנאביס תורם לשיפור הנשימה

דום נשימה בשינה הוא מצב המאופיין בחסימות נשימתיות תכופות, שעשויות להימשך בכל מקום בין כמה שניות למספר דקות.

כפי שניתן לדמיין, דום נשימה גורם לאדם להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה, ומוביל מספר עצום של תופעות לוואי לא נעימות כגון: ישנוניות בשעות היום, עייפות, כאבי ראש, הפרעות במצב הרוח, חוסר תשומת לב, רגישות מוגברת ובעיות בריאותיות אחרות.

מחקרים קליניים הראו כי קנאביס עשוי לשפר את המצב. מחקר שנערך בשנת 2013 מדד את יעילותו של הקנבינואיד הסינתטי ‘דרונאבינול‘, וגילה כי חל שיפור במצבם של 15 מתוך 17 משתתפי המחקר לאחר 21 ימי טיפול בלבד.

מחקר נוסף משנת 2002 מצא כי THC יכול לשחזר יציבות נשימתית על ידי שינוי אותות הסרוטונין במוח. עם זאת, נדרש עוד מידע קליני בתחום על מנת להבטיח את יעילותו של הקנאביס, אבל לטענת החוקרים הפתרון נראה מבטיח למדי.

9. הפסקת השימוש בקנאביס לטווח ארוך עלולה לעורר בעיות שינה

אם אי פעם הפסקתם לצרוך קנאביס לאחר תקופה ממושכת, אתם כנראה מכירים את התופעה. אתם עלולים למצוא את עצמכם מתהפכים במיטה, מסתובבים מצד לצד, מתעוררים לעיתים תכופות או סתם מרגישים מעט טשטוש בבוקר למחרת.

הפסקה בצריכת קנאביס עלולה לעורר בעיות שינה קלות
הפסקה בצריכת קנאביס עלולה לעורר בעיות שינה קלות

במחקר שנערך בשנת 2008 נמצא כי הפסקת השימוש הקבוע בקנאביס הובילה לזמני שינה קצרים יותר, שינה פחות מספקת, מחזורי REM קצרים יותר ושיבושים בשינה לעומת נבדקים שמעולם לא צרכו קנאביס.

עם זאת, החוקרים הודו כי ממצאים אלה מוגבלים עקב גודל מדגם קטן וחוסר יכולת לקבוע סיבתיות. במילים אחרות, ייתכן כי נבדקי המחקר כבר השתמשו בקנאביס לטיפול בנדודי שינה קודמים והפסקת השימוש גרמה להיווצרותם של הסימפטומים החדשים.

10. שימוש בקנאביס בגיל צעיר עלול לגרום לבעיות שינה

שימוש בקנאביס – במיוחד לפני גיל 15 – עלול לגרום לבעיות שינה במהלך הבגרות. כך עולה ממחקר שנערך בשנת 2014 אשר התבסס סקר שנערך בקרב 1,811 משתתפים בעלי היסטוריה של שימוש בקנאביס.

מילת המפתח כאן היא ‘אולי’, כיוון שהמחקר לא הצליח לקבוע האם הקנאביס מחמיר את השינה או האם אנשים הסובלים מנדודי השינה נוטים יותר לצרוך קנאביס בשל סגולותיו המרגיעות. גם כאן, נדרש מחקר נוסף בכדי לבחון את הקשר הסיבתי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות